Αυγά και χοληστερόλη

Αυγά και χοληστερόλη

Είναι όντως τα αυγά επιβλαβή για την καρδιά; Για χρόνια υπήρχε η πληροφορία ότι τα αυγά θα πρέπει να αποφεύγονται ή να περιορίζονται.  Όμως νέα δεδομένα, δε φαίνεται να υποστηρίζουν κάτι τέτοιο.

Στις περισσότερες μελέτες μέχρι στιγμής, όπως μας λέει ο Dr. Εric Rimm, καθηγητής επιδημιολογίας και διατροφής του Harvard Medical Schoolτου τμήματος  δημόσιας υγείας, «ένα αυγό σε καθημερινή βάση δεν έχει αρνητική επίδραση στην υγεία», και συνεχίζει λέγοντας ότι  «αντί να ανησυχείτε για τα αυγά, επικεντρωθείτε στο να ακολουθείτε μια καθόλα υγιεινή διατροφή και να ασκείστε συχνά.  Στα πλαίσια αυτού του τρόπου ζωής μπορείτε να καταναλώνετε κατά μέσο όρο ένα αυγό την ημέρα».

Τι είναι η χοληστερόλη

Η χοληστερίνη ή χοληστερόλη είναι κηρώδης στερόλη που βρίσκεται στις μεμβράνες των κυττάρων όλων των ιστών του σώματος, και στο πλάσμα του αίματος όλων των ζώων.   Μικρότερες ποσότητες χοληστερίνης απαντώνται και στις μεμβράνες των φυτών.   Η χοληστερόλη χρησιμοποιείται κυρίως σε ζωικούς οργανισμούς και όχι σε φυτικούς.  Μαζί με τα τριγλυκερίδια χρησιμεύει στις λειτουργίες των  κυτταρικών μεμβρανών.

Περί χοληστερόλης ανησυχίες

Τα αυγά είναι σίγουρα υψηλής θρεπτική αξίας τρόφιμα. Είναι σχετικά χαμηλών θερμίδων και κορεσμένων λιπαρών και πλούσια σε πρωτεΐνη, βιταμίνες, μέταλλα και άλλα θρεπτικά συστατικά όπως λουτεϊνη και ζεαχανθίνη, ευεργετικές για τα μάτια και τη χολίνη, ουσίες απαραίτητες για τα νεύρα και τον εγκέφαλο.

Η κύρια ανησυχία για τα αυγά ήταν πάντα το ζήτημα της χοληστερόλης. Η γενική οδηγία για τη μείωση της χοληστερόλης είναι ο περιορισμός της χοληστερόλης από τα τρόφιμα όχι περισσότερο από 300 mg / ημέρα. Ένα μεγάλο αυγό περιέχει περισσότερο από το ½ αυτής της ποσότητας. Η χοληστερόλη εμπεριέχεται στον κρόκο, έτσι πολλοί άνθρωποι επιλέγουν να τρώνε μόνο το ασπράδι.

Για τους κατά τα άλλα υγιείς ανθρώπους, αυτός ο βαθμός ανησυχίας σχετικά με την κατανάλωση αυγών μπορεί να είναι αδικαιολόγητος. Όπως μας λέει ο Dr. Rimm “πολλοί άνθρωποι αντιλαμβάνονται τα αυγά ως κάτι κακό επειδή περιέχουν χοληστερόλη και συνεχίζει λέγοντας τα εξής: «όμως το μεγαλύτερο μέρος της χοληστερόλης που κυκλοφορεί στο σώμα μας δεν προέρχεται από τη χοληστερόλη των τροφών αλλά φτιάχνεται στο ήπαρ ως αποτέλεσμα της υψηλής πρόσληψης κορεσμένων και τρανς λιπαρών στη διατροφή μας»

Για το λόγο αυτό η κατανάλωση αυγών δε θα έχει μεγάλη επίδραση στη συνολική χοληστερόλη, εκτός βέβαια και εάν  το παρακάνετε τρώγοντας μεγάλο αριθμό αυγών.  Περιορίζοντας την κατανάλωση με μέσο όρο ένα αυγό την ημέρα είναι μία λογική προσέγγιση.

Υπάρχει κίνδυνος για καρδιακή προσβολή:

Οι επιστήμονες έχουν εξετάσει την άμεση σύνδεση μεταξύ της κατανάλωσης αυγών και της πιθανότητας για καρδιακή προσβολή και εμφράγματος.  Στις μεγαλύτερες και μακρύτερης διάρκειας έρευνες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, τα άτομα που ανέφεραν ότι κατανάλωναν ένα αυγό την ημέρα δεν παρουσίασαν ιδιαίτερα αυξημένο κίνδυνο για καρδιακή προσβολή και έμφραγμα.

Εντούτοις,  υπάρχουν κάποια στοιχεία για όσους  πάσχουν από  καρδιακή νόσο ή διαβήτη ή προσπαθούν  σκληρά να ελέγξουν την υψηλή χοληστερόλη τους, που λένε ότι  μπορεί τα άτομα αυτά  να περιοριστούν στα 3 ολόκληρα αυγά τη βδομάδα ή  να τρώνε μόνο το ασπράδι.

Δώστε προσοχή σε ολόκληρο το πιάτο σας

Αντί να  επικεντρώνετε την προσοχή σας στο  εάν συγκεκριμένα τρόφιμα είναι «καλά» ή «κακά» για εσάς είναι καλύτερα να εξετάζετε τη θρεπτική τους αξία στο πλαίσιο της συνολικής σας διατροφής.  Με μέτρο, τα αυγά είναι θρεπτικά, εάν  όμως τα καταναλώνετε σε υπερβολή, μπορεί να μην είναι.  Έτσι αν και τα αυγά μπορεί να αυξήσουν λίγο τη χοληστερόλη σας,  εντούτοις περιέχουν θρεπτικά στοιχεία, τα οποία  μπορεί τελικά να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα.

Όπως μας λέει ο Dr. Rimm “Στην πραγματικότητα εάν φάτε ένα αυγό αντί για μία φέτα ψωμί του τοστ υψηλής επεξεργασίας ή επεξεργασμένα δημητριακά πρωινού αντίστοιχα, τότε το αυγό μπορεί να αποδειχθεί συγκριτικά πολύ πιο υγιεινό.

Πηγή Harvard Medical Scholl

 

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;