Μπορεί η βιταμίνη C να μας προφυλάξει από το κρυολόγημα;;

Η βιταμίνη C  συχνά πλασάρεται ως μία φυσική θεραπευτική αντιμετώπιση για το κρυολόγημα. Το θρεπτικό αυτό συστατικό βρίσκεται σε συμπληρώματα που υπόσχονται την  ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Ο βραβευμένος με Νόμπελ Δρ Linus Pauling ισχυρίστηκε ότι η λήψη μεγάλων δόσεων βιταμίνης C βοηθά στην πρόληψη του κρυολογήματος. Ευσταθεί όντως ο ισχυρισμός αυτός;

Σύμφωνα με τον Dr. ο Δρ Bruce Bistrian, επικεφαλής του τμήματος  κλινικής διατροφής στο Harvard, τα στοιχεία δείχνουν ότι η βιταμίνη C σε ότι αφορά στο κοινό κρυολόγημα  έχει μόνο μία οριακή ευεργετική επίδραση.

Σχετικά με τη Βιταμίνη C

To σώμα μας δεν παράγει βιταμίνη C, παρόλα αυτά την χρειαζόμαστε για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, την απορρόφηση του σιδήρου, την δόμηση των οστών και την υγεία του δέρματός μας.  Λαμβάνουμε βιταμίνη C, από τη διατροφή μας συνήθως από τα εσπεριδοειδή, τις φράουλες, τα πράσινα λαχανικά και τις ντομάτες.  Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη για τους άνδρες ανέρχεται στα 90mg και για τις γυναίκες 75mg, ενώ όσοι καπνίζουν χρειάζονται διπλάσια ποσότητα.

Βιταμίνη C κ κρυολόγημα

Η πιο ισχυρή απόδειξη σχετικά με την βιταμίνη C και το κρυολόγημα προέρχεται από μία ανασκόπηση του 2013,  η οποία περιλάμβανε 29 τυχαιοποιημένες μελέτες με  περισσότερους από 11.000 συμμετέχοντες. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μεταξύ των ατόμων που έχουν έντονη φυσική δραστηριότητα, όπως μαραθωνοδρόμοι, σκιέρ  κλπ, οι οποίοι κάνουν έντονη άσκηση σε συνθήκες  έντονου ψύχους,  η λήψη τουλάχιστον 200 mg βιταμίνης C  σε ημερήσια βάση  φάνηκε να μειώνει τον κίνδυνο του κρυολογήματος κατά 50%. Παρόλα αυτά δεν φάνηκε να μειώνει τον κίνδυνο  του κρυολογήματος στο γενικό πληθυσμό.

Επιπλέον η λήψη τουλάχιστον 200 mg βιταμίνης C ανά ημέρα φάνηκε να μειώνει τη διάρκεια των συμπτωμάτων του κρυολογήματος κατά μέσο όρο 8% στους ενήλικες και 14% στα παιδιά, το οποίο μεταφράζεται στο ότι ο ασθενής νοσεί περίπου κατά μία ημέρα λιγότερο.  Αυτό θα μπορούσε να είναι σημαντικό για μερικούς ανθρώπους, δεδομένου ότι το κοινό κρυολόγημα προκαλεί 23 εκατομμύρια χαμένες ημέρες εργασίας κάθε χρόνο,» λέει ο Δρ Bistrian.

Τι πρέπει να κάνετε

Αν θέλετε να έχετε τα οφέλη της βιταμίνης C, θα πρέπει να την καταναλώνετε σε καθημερινή βάση, και όχι μόνο κατά την έναρξη των συμπτωμάτων του κρυολογήματος.

Θα πρέπει να λαμβάνετε συμπλήρωμα;   Ο Δρ. Bistrian υποστηρίζει τα εξής: «Είναι καλύτερα να λαμβάνετε τη βιταμίνη C από τα τρόφιμα, καθώς έτσι παίρνετε και άλλα σημαντικά θρεπτικά συστατικά που βρίσκονται στα συγκεκριμένα τρόφιμα.   Καταναλώστε τις συνιστώμενες πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα, και θα πάρετε αρκετή βιταμίνη C».

Τι γίνεται με τους ισχυρισμούς ότι μεγάλες δόσεις βιταμίνης C μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη του κρυολογήματος;  Μερικές μελέτες έχουν προτείνει ότι μπορεί να υπάρχει ένα όφελος, αλλά απαιτούνται δόσεις των 8000 mg ανά ημέρα.

Σε δόσεις άνω των 400 mg, η βιταμίνη C απεκκρίνεται στα ούρα. Μια ημερήσια δόση των 2000 mg ή περισσότερο μπορεί να προκαλέσει ναυτία, διάρροια, κοιλιακό άλγος, ενώ μπορεί να παρεμβαίνει στις εξετάσεις που αφορούν στο  σάκχαρο του αίματος.

 

Πηγή: Harvard Medical School

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο