6 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για την βιταμίνη D

Ο προσδιορισμός όλων εκείνων των παραγόντων που επηρεάζουν τα επίπεδα της βιταμίνης D είναι ιδιαίτερα σύνθετος.  Το σώμα συνθέτει βιταμίνη D με την επίδραση της ηλιακής ακτινοβολίας στο δέρμα.  Επίσης η βιταμίνη D μπορεί να προσληφθεί μέσω της διατροφής, κυρίως από τρόφιμα τα οποία έχουν εμπλουτισθεί με βιταμίνη D καθώς λίγα τρόφιμα αποτελούν φυσικές πηγές βιταμίνης D  ή μέσω της πρόσληψης συμπληρωμάτων.

Η διαδικασία με την οποία το σώμα συνθέτει βιταμίνη D είναι περίπλοκη και αρχίζει όταν το δέρμα απορροφά την υπεριώδη ακτινοβολία (UVB).  Επίσης το ήπαρ και τα νεφρά  συμμετέχουν στο σχηματισμό της δραστικής μορφής  Βιταμίνης D.

‘Ένας αριθμός παραγόντων επηρεάζουν τα επίπεδα της βιταμίνης D. Σας παραθέτουμε 6 από τους πιο σημαντικούς.

  1. Το μέρος της γης ζει κάποιος.  Στις χώρες εκείνες όπου δεν υπάρχει αυξημένη ηλιοφάνεια ή χαρακτηρίζονται από  μεγάλες χειμερινές περιόδους, η παραγωγή της βιταμίνης D  από την δράση της UVB ακτινοβολίας μειώνεται. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και στις χώρες όπου η νύχτα είναι μεγαλύτερη.
  2. Η ποιότητα του αέρα. Τα σωματίδια  άνθρακα στην ατμόσφαιρα που σχηματίζονται από την καύση ορυκτών καυσίμων, ξύλου και άλλων υλικών  διασκορπίζονται στην ατμόσφαιρα και απορροφούν τις ακτίνες UVB, μειώνοντας έτσι την  παραγωγή της βιταμίνης D. Αντίθετα, το όζον απορροφά την UVB ακτινοβολία, έτσι η ατμοσφαιρική ρύπανση, που προκαλεί τρύπες στο στρώμα του όζοντος θα μπορούσε να καταλήξει στην αύξηση των επιπέδων της βιταμίνης D.
  3. Χρήση αντηλιακών.  Το αντηλιακά προστατεύουν από το ηλιακό έγκαυμα μπλοκάροντας την UVB ακτινοβολία. Αυτό θεωρικά σημαίνει ότι η χρήση των αντηλιακών μειώνει τα επίπεδα της βιταμίνης D. Όμως σε πρακτικό επίπεδο, πολύ λίγοι άνθρωποι χρησιμοποιούν αρκετό αντηλιακό έτσι ώστε να μπλοκάρεται όλη η UVB ακτινοβολία ή δεν κάνουν συστηματική χρήση του αντηλιακού, έτσι  η επίδραση του αντηλιακού στα επίπεδα της βιταμίνης D μπορεί  να μην είναι τόσο σημαντική. Μία έρευνα που  έγινε στην Αυστραλία έδειξε ότι δεν υπάρχει καμία διάφορα στα επίπεδα της  Βιταμίνης D  στα άτομα που χρησιμοποιούσαν το καλοκαίρι αντηλιακό σε σχέση με αυτά που χρησιμοποιούσαν  placebo κρέμα. 
  4. Το χρώμα του δέρματος. Η μελανίνη είναι μία ουσία που βρίσκεται στο δέρμα και  στην οποία οφείλετε το χρώμα του δέρματος..  Η μελανίνη λειτουργεί ανταγωνιστικά  όσον αφορά στη UVB ακτινοβολία με την ουσία που είναι υπεύθυνη για την έναρξη της παραγωγής της βιταμίνης D στο δέρμα. Με αποτέλεσμα τα άτομα που έχουν σκούρο δέρμα να χρειάζονται περισσότερη έκθεση στην UVB ακτινοβολία για να συνθέσουν ίδια ποσότητα  βιταμίνης D σε σχέση με τα άτομα που έχουν ανοικτό δέρμα.
  5. Σωματικό λίπος. Το σωματικό λίπος αποθηκεύει βιταμίνη D, έτσι έχει προταθεί ότι ενδεχομένως να αποτελεί πηγή  βιταμίνης D, σε διαστήματα χαμηλής ηλιοφάνειας όπου η παραγωγή της βιταμίνης D είναι χαμηλή ή όταν η πρόσληψη είναι χαμηλή.  Όμως έρευνες έχουν επίσης δείξει ότι η παχυσαρκία συσχετίζεται με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D  και ότι η παχυσαρκία και το υπέρβαρο μπορεί  να επηρεάσουν την βιοδιαθεσιμότητα της Βιταμίνης D.
  6. Ηλικία.  Σε σχέση με τα νεαρά άτομα, τα πιο ηλικιωμένα άτομα έχουν χαμηλότερα επίπεδα της ουσία που μετατρέπεται στο δέρμα με την επίδραση της ηλικιακής  ακτινοβολίας σεπρόδρομη μορφή  βιταμίνης D.  Υπάρχουν επίσης πειραματικά στοιχεία που δείχνουν ότι τα πιο ηλικιωμένα άτομα έχουν μικρότερη ικανότητα να παράγουν βιταμίνη D σε σχέση με τα νεαρότερα άτομα.

 

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;