Αντιμετωπίζοντας τη δυσανοχή στη λακτόζη

 

Η δυσανοχή (γνωστή ως δυσανεξία) στα διάφορα τρόφιμα και οι τροφικές αλλεργίες, συχνά προάγουν παρόμοια συμπτώματα, παρόλα αυτά δεν μιλάμε για το ίδιο πράγμα.  Εάν τα γαλακτοκομικά προϊόντα,  σας δημιουργούν καταστάσεις όπως αίσθημα τυμπανισμού, μετεωρισμού, αέρια, διάρροια,  ναυτία μπορεί να ανήκετε είτε στην μία είτε στην άλλη περίπτωση.

 

Πολλοί θα διερωτώνται ποια είναι διαφορά μεταξύ δυσανοχής και αλλεργικής αντίδρασης στα γαλακτοκομικά.  Η αλλεργία στα γαλακτοκομικά,  αποτελεί αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος και μπορεί να περιλαμβάνει συμπτώματα όπως δυσκολία στην αναπνοή, ναυτία, κράμπες και δερματικά εξανθήματα. Ενώ τα αποτελέσματα της δυσανοχής στα γαλακτοκομικά, οφείλονται στα ανεπαρκή επίπεδα  λακτάσης, του ένζυμου που είναι υπεύθυνο για την διάσπαση της λακτόζη.  Η λακτόζη για όσους δεν γνωρίζουν είναι το σάκχαρο που υπάρχει στο γάλα και είναι απαραίτητο,  πριν απορροφηθεί, να διασπασθεί σε ένα μόριο γλυκόζης και ένα μόριο γαλακτόζης. Παρόλο, που η δυσανοχή στην λακτόζη μπορεί να προκαλεί πολλά ανεπιθύμητα ενοχλήματα, εντούτοις δεν είναι απειλητική για την ζωή του ανθρώπου, αντίθετα η αλλεργία στο γάλα, μπορεί να είναι.

Η σοβαρότητα της δυσανοχής στην λακτόζη μπορεί να ποικίλει.   Σε ορισμένους ανθρώπους, η όποια κατανάλωση  γαλακτοκομικών προϊόντων, προάγει την αντίδραση του εντέρου, ενώ άλλοι, μπορούν να απολαμβάνουν γαλακτοκομικά προϊόντα όπως γιαούρτι, παγωτό, επίσης περιστασιακά  μπορούν να καταναλώνουν ακόμη και λίγη ποσότητα γάλατος.

Τι μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της δυσανοχής στην λακτόζη;

  • Αποφυγή γαλακτοκομικών.  Η πιο επιτυχημένη προσέγγιση για να αντιμετωπίσει κάποιος την δυσανοχή στην λακτόζη είναι να αποφύγει κάθε είδους γαλακτοκομικό προϊόν.  Εάν παρουσιάζετε δυσανοχή στην λακτόζη και αγαπάτε το γάλα, σε όλες του τις μορφές, προσπαθήστε πειραματιζόμενος/η με μικρές ποσότητες  γαλακτοκομικών.  Σε γενικές γραμμές, το γιαούρτι, το τυρί και η sour cream, ίσως είναι περισσότερο ανεκτά,  καθώς περιέχουν λιγότερη λακτόζη απ’ ότι το γάλα.  Εντούτοις, διάφορες έρευνες διαπίστωσαν ότι πολλοί άνθρωποι που αντιμετωπίζουν το θέμα αυτό,  μπορούν να καταναλώνουν ποσότητα ισοδύναμη  με αυτήν των  220ml γάλατος, ίσως και περισσότερη, χωρίς παράλληλα να δημιουργείται κάποια αντίδραση, όταν το τρόφιμο που περιέχει την λακτόζη αποτελεί μέρος κάποιου γεύματος. Για παράδειγμα γάλα με δημητριακά και όχι σκέτο γάλα ή γιαούρτι ως μέρος κάποιου γεύματος και όχι σκέτο γιαούρτι.
  • Ενζυμα. Συμπληρώματα που περιέχουν ένζυμα, τα οποία παράγονται από βακτήρια (Lactaid, Lactrase, κλπ), και διασπούν την λακτόζη, μπορούν να λαμβάνονται με τον μορφή ταμπλέτων ή να ενσωματώνονται στα τρόφιμα.
  • Απομάκρυνση λακτόζης. Κάποια γαλακτοκομικά προϊόντα, στα οποία προστέθηκε λακτάση,  μπορεί να περιέχουν λίγη ή καθόλου λακτόζη, και μπορεί να είναι γλυκύτερα στην γεύση, σε σχέση με τα μη επεξεργασμένα προϊόντα,  καθώς το σάκχαρο του γάλατος έχει ήδη υποστεί διάσπαση.
  • Προβιοτικά. Τα προβιοτικά (συμπληρώματα ωφέλιμων βακτηρίων τα οποία φυσιολογικά αποικίζουν το έντερο) περιέχουν  Lactobacillus reuteri και μπορεί να περιορίσουν τα συμπτώματα, αλλά όχι τόσο αποτελεσματικά όσο τα συμπληρώματα ενζύμων.

Το μέγεθος της ανταπόκριση σ’ αυτά τα προϊόντα, παρουσιάζει υψηλή εξατομίκευση. Το τι θα ωφελήσει  κάποιον εξαρτάται από την ποσότητα λακτάσης που μπορεί να παράγεται από τον οργανισμό, τον τύπο των βακτηρίων που έχουν αποικίσει το έντερο, αλλά και από το ίδιο το προϊόν. Το να βρείτε την σωστή προσέγγιση θα  πρέπει να πειραματιστείτε. Ισως σας πάρει λίγο χρόνο για να βρείτε τι σας ταιριάζει αλλά σίγουρα δεν είναι μία επώδυνη διαδικασία.

 

 

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;