Βιταμίνη C και κρυολόγημα – μπορεί να μας προστατεύσει;

Βιταμίνη C και κρυολόγημα

Βιταμίνη C και κρυολόγημα

Η βιταμίνη C  συχνά πλασάρεται ως μία φυσική θεραπευτική αντιμετώπιση για το κρυολόγημα. Το θρεπτικό αυτό συστατικό βρίσκεται σε συμπληρώματα που υπόσχονται την  ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Ο βραβευμένος με Νόμπελ Δρ. Linus Pauling ισχυρίστηκε ότι η λήψη μεγάλων δόσεων βιταμίνης C βοηθά στην πρόληψη του κρυολογήματος.  Ευσταθεί όντως ο ισχυρισμός αυτός;   Σύμφωνα με τον Δρ. Bruce Bistrian, επικεφαλής του τμήματος  κλινικής διατροφής στο Harvard, τα στοιχεία δείχνουν ότι η βιταμίνη C σε ότι αφορά στο κοινό κρυολόγημα  έχει μόνο μία μικρή ευεργετική επίδραση.

Σχετικά με τη Βιταμίνη C

To ανθρώπινο σώμα μας δεν παράγει βιταμίνη C.  Παρόλα αυτά τη χρειαζόμαστε για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, την απορρόφηση του σιδήρου, την δόμηση των οστών και την υγεία του δέρματός μας.

Καλές πηγές  βιταμίνη C,  μέσω της διατροφής μας είναι τα εσπεριδοειδή, οι φράουλες, τα ωμά πράσινα λαχανικά,  οι ντομάτες, τα ακτινίδια, η πράσινη πιπεριά και η πατάτα με τη φλούδα της.

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη για τους άνδρες ανέρχεται στα 90mg και για τις γυναίκες 75mg.  Στους  καπνιστές τα πράγματα αλλάζουν καθώς οι απαιτήσεις για αυτούς διπλασιάζονται.

Η πιο ισχυρή απόδειξη σχετικά με την βιταμίνη C και το κρυολόγημα προέρχεται από μία ανασκόπηση του 2013.   Η συγκεκριμένη μελέτη περιελάμβανε 29 τυχαιοποιημένες μελέτες με  περισσότερους από 11.000 συμμετέχοντες.  Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι  στα άτομα που έχουν έντονη φυσική δραστηριότητα, όπως μαραθωνοδρόμοι, σκιέρ  και άλλοι, οι οποίοι αθλούνται έντονα σε δύσκολες συνθήκες,  όπως έντονο ψύχος,  οι απαιτήσεις αυξάνονται.  Συγκεκριμένα οι απαιτήσεις τους ανέρχονται τουλάχιστον στα 200 mg ημερησίως, καθώς όπως φάνηκε οι δόσεις αυτές μειώνουν τον κίνδυνο του κρυολογήματος κατά 50%.  Παρόλα αυτά δεν φάνηκε να μειώνετε ο κίνδυνος  του κρυολογήματος στο γενικό πληθυσμό.

Επιπλέον η λήψη τουλάχιστον 200 mg βιταμίνης C ανά ημέρα φάνηκε να μειώνει τη διάρκεια των συμπτωμάτων του κρυολογήματος κατά μέσο όρο 8% στους ενήλικες και 14% στα παιδιά. Κάτι τέτοιο  μεταφράζεται στο ότι ο ασθενής νοσεί περίπου κατά μία ημέρα λιγότερο.  Αυτό θα μπορούσε να είναι σημαντικό δεδομένου ότι το κοινό κρυολόγημα προκαλεί 23 εκατομμύρια χαμένες ημέρες εργασίας κάθε χρόνο μας εξηγεί ο Δρ Bistrian.

Τι πρέπει να κάνετε

Αν θέλετε να έχετε τα οφέλη της βιταμίνης C, θα πρέπει να την καταναλώνετε σε καθημερινή βάση, και όχι μόνο κατά την έναρξη των συμπτωμάτων του κρυολογήματος.

Θα πρέπει να λαμβάνετε συμπληρώματα;   Ο Δρ. Bistrian υποστηρίζει τα εξής:  «Είναι καλύτερα να λαμβάνετε τη βιταμίνη C από τα τρόφιμα.  Με αυτόν τον τρόπο λαμβάνετε και άλλα  σημαντικά θρεπτικά συστατικά που βρίσκονται στα συγκεκριμένα τρόφιμα.  Καταναλώστε τις συνιστώμενες πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα, και θα πάρετε αρκετή βιταμίνη C».

Τι γίνεται με τους ισχυρισμούς ότι μεγάλες δόσεις βιταμίνης C μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη του κρυολογήματος;  Μερικές μελέτες έχουν αναφέρει ότι μπορεί να υπάρχει ένα τέτοιο όφελος, αλλά απαιτούνται δόσεις της τάξεως των 8000 mg ανά ημέρα.   Σημειώστε ότι σε δόσεις άνω των 400 mg, η βιταμίνη C απεκκρίνεται στα ούρα. Ενώ μια ημερήσια δόση των 2000 mg ή περισσότερο μπορεί να προκαλέσει ναυτία, διάρροια, κοιλιακό άλγος, ενώ μπορεί να παρεμβαίνει στις εξετάσεις που αφορούν στο  σάκχαρο του αίματος.

 

Πηγή: Harvard Medical School

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;