Γιατί δεν μπορώ να φάω γαλακτοκομικά;;;

Eάν ανήκετε σ αυτούς που μετά την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων παρουσιάζουν προβλήματα όπως φουσκώματα, κοιλιακό άλγος κλπ, τότε ενδεχομένως να έχετε από που λέμε δυσανοχή στη λακτόζη.  Δυσανοχή στη λακτόζη σημαίνει ότι ο οργανισμός σας δεν μπορεί να πέψη εύκολα τη λακτόζη (ένα είδος φυσικού σακχάρου που βρίσκεται στο γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα).   Η κατάσταση διαφέρει από την τροφική αλλεργία στο γάλα.

Όταν η λακτόζη κινείται, διαμέσου του παχέος εντέρου (κόλον),  χωρίς να αφομοιώνεται κατάλληλα, μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστα συμπτώματα, όπως αέρια, κοιλιακό άλγος, φουσκώματα κλπ.  Μερικοί άνθρωποι που παρουσιάζουν δυσανοχή στη λακτόζη δεν μπορούν να ανεχθούν κανένα γαλακτοκομικό προϊόν.  Άλλοι πάλι μπορούν να καταναλώσουν μικρές ποσότητες γαλακτοκομικών προϊόντων ή ορισμένων τύπων γαλακτοκομικών προϊόντων χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.

Η δυσανοχή στη λακτόζη είναι συχνή στους ενήλικες.  Εμφανίζεται πιο συχνά σε ιθαγενείς Αμερικανούς, στους Ασιάτες,  Αφρικανούς,  και στα άτομα Νότιο- Αμερικανικής καταγωγής σε σε σχέση με τους Ευρωπαίους.

Μια μεγάλη πρόκληση για τους ανθρώπους που παρουσιάζουν δυσανοχή στη λακτόζη είναι να μάθουν να τρώνε έτσι ώστε να αποφεύγουν την  ταλαιπωρία αλλά και να λαμβάνουν αρκετό ασβέστιο έτσι ώστε να έχουν υγιή οστά.

Δυσανοχή στη λακτόζη συμβαίνει όταν το λεπτό έντερο δεν παράγει καθόλου ή παράγει μικρότερη ποσότητα από ένα ένζυμο που λέγεται λακτάση.   Το σώμα μας χρειάζεται το ένζυμο αυτό για να διασπάσει τη λακτόζη σε ένα μόριο γλυκόζης και ένα μόριο γαλακτόζης, τα οποία και απορροφώνται από το έντερο.

Οι περισσότεροι άνθρωποι με αυτό το είδος της δυσανοχής στη λακτόζη μπορούν να καταναλώσουν κάποια ποσότητα γαλακτοκοκιμών προϊόντων χωρίς πρόβλημα.

Μερικές φορές το λεπτό έντερο σταματά να παράγει τη λακτάση μετά από μία οξεία ασθένεια όπως η στομαχική γρίπη ή είναι αποτέλεσμα μία   χρόνιας πάθησης  όπως η κυστική ίνωση.  Ακόμη το λεπτό έντερο μερικές φορές σταματά την παραγωγή της λακτάσης μετά από μία χειρουργική επέμβαση κατά την οποία  αφαιρείται  μέρους του λεπτού εντέρου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, το πρόβλημα μπορεί να είναι είτε μόνιμο ή προσωρινό.

Σε σπάνιες περιπτώσεις,  τα νεογέννητα μπορεί να παρουσιάσουν δυσανοχή στη λακτόζη.  Ένα άτομο που γεννήθηκε με δυσανοχή  στη λακτόζη δεν μπορεί να φάει ή να πιει τίποτα που να περιέχει λακτόζη.

Μερικά πρόωρα νεογνά  παρουσιάζουν προσωρινή δυσανοχή στη λακτόζη, επειδή δεν είναι ακόμη σε θέση να παράξουν τη λακτάση.   Όταν το μωρό αρχίζει να παράγει λακτάση, η κατάσταση συνήθως υποχωρεί.

Τα συμπτώματα της δυσανοχής  στη λακτόζη μπορεί να είναι από ήπια έως σοβαρά, ανάλογα με την ποσότητα της λακτάσης που παράγει το λεπτό έντερο.  Τα συμπτώματα αρχίζουν συνήθως 30 λεπτά έως και 2 ώρες μετά την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων. Εάν έχετε δυσανοχή  στη λακτόζη, τα συμπτώματά σας μπορεί να είναι τα εξής:

  1. Φουσκώματα.
  2. Κοιλιακό άλγος ή κράμπες.
  3. Γουργουρητά
  4. Αέρια
  5. Μαλακά κόπρανα ή διάρροια.
  6. Εμετός.

Ο καλύτερος τρόπος για να να ελέγξετε ένα έχετε δυσανοχή στη λακτόζη  είναι να αποφύγετε παντελώς την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων  προκειμένου να δείτε εάν τα συμπτώματά σας υποχωρήσουν. Εάν ναι, τότε μπορείτε να δοκιμάσετε την προσθήκη μικρών ποσοτήτων γαλακτοκομικών προϊόντων, για να δείτε εάν τα συμπτώματά σας επανέλθουν (ενδεχομένως οι μικρές ποσότητες να μην σαν ενοχλούν).

Υπάρχουν άνθρωποι που ενώ δεν είχαν ποτέ προβλήματα το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και ξαφνικά παρουσιάζουν δυσανοχή στη λακτόζη.  Αυτό είναι συχνότερο καθώς μεγαλώνουμε.

Δεν υπάρχει κάποια θεραπεία για την κατάσταση αυτή.  Αλλά μπορείτε να μειώσετε τα συμπτώματά σας περιορίζοντας ή αποφεύγοντας εντελώς το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.  Μερικοί άνθρωποι που έχουν δυσανοχή  στη λακτόζη μπορούν να τρώνε γιαούρτι χωρίς πρόβλημα, ειδικά γιαούρτι με ζωντανές καλλιέργειες. Μπορείτε επίσης να πάρετε συμπληρώματα διατροφής που ονομάζονται ένζυμα λακτάσης και βοηθάνε στην πέψη της λακτόζης.

Μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες για τους ανθρώπους που έχουν δυσανοχή στη λακτόζη είναι να διασφαλίσουν ότι παίρνουν αρκετά από τα θρεπτικά συστατικά που βρίσκονται στα γαλακτοκομικά προϊόντα, ιδιαίτερα το ασβέστιο. Το ασβέστιο είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά, του εφήβους, τις έγκυες γυναίκες και τις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Υπάρχουν πολλά μη γαλακτοκομικά τρόφιμα που περιέχουν ασβέστιο, μεταξύ των οποίων:

  • Μπρόκολο, μπάμιες, το σγουρό λάχανο, το λάχανο και γογγύλια.
  • Σαρδέλες, τόνος, και ο σολομός.
  • Τα εμπλουτισμένα με Ασβέστιο δημητριακά.
  • Τα εμπλουτισμένα με Ασβέστιο προϊόντα σόγιας, όπως το γάλα σόγιας, tofu, και η σόγια.
  • Αμύγδαλα.
Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;