Δίαιτα και άσκηση στον έλεγχο βάρους

Διατροφή και άσκηση

Τόσο η διατροφή όσο και η άσκηση, μπορούν μεμονωμένα να αποτελέσουν αποτελεσματικά μέσα για τη μείωση του σωματικού λίπους.  Μέσω της διατροφής εξασφαλίζεται αρνητικό ισοζύγιο ενέργειας. 

Το αρνητικό ισοζύγιο ενέργειας έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια σωματικού βάρους κατά την έναρξη ενός προγράμματος διατροφής. Εντούτοις μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ισχνής σωματικής μάζας και του βασικού μεταβολισμού.  Αντίθετα,  η άσκηση μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια βάρους με βραδύτερους ρυθμούς.  Ωστόσο βοηθά στην αύξηση ή τη διατήρηση της ισχνής σωματικής μάζας και προλαμβάνει τη μείωση του βασικού μεταβολισμού.

Επιστήμονες προκειμένου να συγκρίνουν την επίδραση προγραμμάτων που περιελάμβαναν  είτε αποκλειστικά δίαιτα, είτε συνδυασμό δίαιτας-άσκησης στο βασικό μεταβολισμό, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο συνδυασμός δίαιτας και άσκησης μπορεί να προστατέψει, ως ένα βαθμό, τη μείωση του βασικού μεταβολισμού.   Ακόμη ο συνδυασμός δίαιτας και άσκησης μπορεί να περιορίσει την απώλεια πρωτεΐνης στο 5%.

Άλλες μελέτες αναφέρουν ότι οι πολύ υποθερμιδικές δίαιτες μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια ισχνής σωματικής μάζας που να αντιστοιχεί ακόμη και στο 40% της συνολικής απώλειας βάρους.   Επομένως, ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αδυνατίσματος, το οποίο θα περιλαμβάνει τόσο δίαιτα, όσο και άσκηση, σε συνδυασμό με ειδικές τεχνικές τροποποίησης της συμπεριφοράς, είναι αυτό που συνίσταται από τους σημαντικότερους Οργανισμούς Υγείας.    Ένας μεγάλος αριθμός ερευνών σε άνδρες, γυναίκες και παιδιά υποστηρίζει την αξία τέτοιου είδους προγραμμάτων.   Πρόσφατη μελέτη σημειώνει ότι μια δίαιτα μετρίου βαθμού, συνδυασμένη με άσκηση, τόσο αερόβια όσο και αντίστασης, ήταν περισσότερο αποτελεσματική στη μείωση του σωματικού λίπους.

Αναλογιστείτε το εξής

Μια ημερήσια θερμιδική μείωση (από τη διατροφή) της τάξης των 500 θερμίδων, σε συνδυασμό με μία αύξησης της ενεργειακής κατανάλωσης (λόγω άσκησης) άλλων 500 θερμίδων ημερησίως, μπορεί να οδηγήσει σε ενός κιλού τη βδομάδα.  Η απώλεια ενός κιλού τη βδομάδα   αποτελεί τη μέγιστη συνιστώμενη απώλεια χωρίς ιατρική επίβλεψη.   Η μείωση των διαιτητικά προσλαμβανομένων θερμίδων κατά 500 θερμίδες ημερησίως  μπορεί να επιτευχθεί άμεσα  με την ελάττωση της ζάχαρης και του λίπους στην καθημερινή διατροφή, σε συνδυασμό με κάποιες τροποποιήσεις συμπεριφοράς.   Μελέτες σε άτομα που έχασαν τουλάχιστον 15 κιλά και διατηρήθηκαν στα νέα επίπεδα βάρους καταδεικνύουν ότι η άσκηση έχει σημαντική συμβολή.

Συνοψίζοντας τονίζουμε ότι εάν επιθυμείτε να ενταχθείτε σε ένα πρόγραμμα αδυνατίσματος πρέπει να:
  • Αποταθείτε σε ειδικό διαιτολόγο-διατροφολόγο και γυμναστή.
  • Να υποβληθεί τε σε ιατρικό έλεγχο.
  • Να τεθεί λογικός στόχος αναφορικά με το επιθυμητό βάρος, με δεδομένο το ιστορικό σας.
  • Ο ρυθμός απώλειας βάρους δεν θα πρέπει να ξεπερνά το ένα κιλό τη βδομάδα.
  • Να ακολουθείτε εξατομικευμένο πρόγραμμα, βασισμένο στο δικό σας στόχο απώλειας βάρους.
  • Δε θα πρέπει το διαιτολόγιο σας να περιλαμβάνει λιγότερες από 1,000 θερμίδες ημερησίως.
  • Η άσκηση θα πρέπει να αποτελεί σταθερό συστατικό σε κάθε πρόγραμμα αδυνατίσματος
Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;