Πότε η ενασχόληση με τα κιλά μπορεί να ξεπεράσει τα όρια;

Σε ποιο βαθμό ανησυχείτε για τα κιλά σας και το σχήμα του σώματός σας; Είναι φυσιολογική αυτή ανησυχία ή εγκυμονεί κινδύνους που θέτουν σε κίνδυνο την  υγεία σας; Πριν συνεχίσετε να διαβάζετε το άρθρο εκτιμήστε τις διατροφικές σας συνήθειες καθώς και τα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας σας.

1) Πιάνετε τον εαυτό σας να επιθυμεί ένα διαφορετικό σώμα ή κάποια σημεία του σώματος σας θα θέλατε να ήταν διαφορετικά;   Ναι –  Όχι

2) Παραλείπετε γεύματα; Ναι – Όχι

3) Μετράτε τις θερμίδες ή τα γραμμάρια λίπους σε κάθε τι που καταναλώνετε; Ναι – Όχι

4) Ασκείστε σε σημείο που να νιώθετε εξάντληση ή έχετε συχνά τραυματισμούς από την έντονη άσκηση;  Ναι – Όχι

Εάν έχετε απαντήσει Ναι σ ένα ή περισσότερα από τα πιο πάνω ερωτήματα, συνεχίστε να διαβάζετε.

Ζώντας στις σημερινές κοινωνίες δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι κάποιο άτομο προκειμένου να νιώσει ευτυχισμένο ή ακόμη και υγιές  θα πρέπει η εμφάνιση του να συμβαδίζει με τα σημερινά πρότυπα.   Μπορεί να σκέφτεστε ότι  το να ακολουθείτε συγκεκριμένες δίαιτες αδυνατίσματος είναι φυσιολογικό ή ακόμη και απαραίτητο. Εντούτοις η συνεχής ανησυχία για το σωματικό σας βάρος καθώς και το σχήμα του  σώματος σας, τα γραμμάρια λίπους και τις θερμίδες που καταναλώνετε μπορεί να είναι απαρχή ενός φαύλου κύκλου που οδηγεί σε εμμονές και δυσαρέσκεια σχετικά με το σώμα σας.

Όλα όσα κάνετε προκειμένου να αποκτήσετε ένα λεπτό σώμα μπορεί να ξεφύγουν γρήγορα από τον έλεγχο σας,  και να οδηγήσουν σε σοβαρές διατροφικές διαταραχές.   Από την άλλη κάποιο άτομο που ελέγχει συχνά το σωματικό του βάρους, παραλείπει γεύματα, μετρά τις θερμίδες που καταναλώνει ή ασκείτε υπερβολικά δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αντιμετωπίζει κάποια διατροφική διαταραχή.  Αλλά μπορεί να «φλερτάρει» με αυτό που ονομάζεται «διαταραχές λήψης τροφής»

Τι καλούμε «διαταραχές λήψης τροφής»

Ένα άτομο αντιμετωπίζει πρόβλημα «διαταραχής λήψης τροφής» όταν ο τρόπος σκέψης του, όσον αφορά στο φαγητό, στο σωματικό του βάρος αλλά και  στο σχήμα του σώματος του, τον οδηγεί σε πολύ  σε αυστηρές – περιοριστικές  δίαιτες και/ή σε  πολύ έντονη σωματική δραστηριότητα, που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την υγεία του (ψυχική και σωματική).   Η διαταραχή λήψης τροφής μπορεί να αρχίσει απλά ως ένας τρόπος απώλειας μερικών κιλών, αλλά αυτές οι συμπεριφορές μπορούν γρήγορα να τεθούν εκτός ελέγχου, να μετατραπούν σε εμμονές και να οδηγήσουν ακόμη και σε διατροφικές διαταραχές (ψυχογενής ανορεξία,  ψυχογενής βουλιμία).

Διαπιστώστε εάν το θέμα «διαταραχές λήψης τροφής» αφορά και εσάς απαντώντας  στις πιο κάτω ερωτήσεις (βάλτε σε κύκλο την απάντηση σας)

1) Υπολογίζετε συνεχώς τις θερμίδες και τα γραμμάρια λίπους που καταναλώνετε;  ΝΑΙ   –    ΟΧΙ

2) Ζυγίζεστε συχνά και βρίσκετε τον εαυτό σας να έχει εμμονή με τα κιλά που εμφανίζονται στη ζυγαριά;   ΝΑΙ  – ΟΧΙ

3) Ασκείστε με σκοπό να «κάψετε» τις θερμίδες που πήρατε και όχι  για λόγους υγείας και απόλαυσης;   ΝΑΙ – ΟΧΙ

4) Έχετε νιώσει ποτέ να βγαίνετε εκτός ελέγχου όταν τρώτε;  ΝΑΙ – ΟΧΙ

5) Τα διατροφικά σας πρότυπα περιλαμβάνουν περιοριστικές δίαιτες, προτιμήσεις για συγκεκριμένα τρόφιμα, προτιμάτε να απομονώνεστε κατά την ώρα των γευμάτων ή έχετε «μυστικά»  υπερφαγικά επεισόδια;   ΝΑΙ – ΟΧΙ

6) Η απώλεια βάρους, οι  δίαιτες και/ή ο έλεγχος του φαγητού έχουν καταστεί μια από τις κύριες ανησυχίες σας;    ΝΑΙ – ΟΧΙ

7) Έχετε νιώσει ποτέ ντροπή, αποστροφή ή ενοχή μετά την κατανάλωση κάποιου γεύματος ή τροφίμου;   ΝΑΙ – ΟΧΙ

8) Ανησυχείτε  συνεχώς για το βάρος, το σχήμα και το μέγεθος του σώματος σας;  ΝΑΙ – ΟΧΙ

9) Νιώθετε ότι η αξία σας, η ταυτότητα σας,  εξαρτώνται από την εμφάνιση σας  ή το βάρος του σώματος σας;  ΝΑΙ – ΟΧΙ

Eάν έχετε απαντήσει «Ναι» σε κάποιο από τα πιο πάνω ερωτήματα μπορεί να «φλερτάρετε» με αυτό που καλείται «διαταραχές λήψης τροφής».  Οι συμπεριφορές αυτές μπορεί να έχουν αντίκτυπο στη πνευματική, ψυχική και σωματική σας υγεία. Είναι σημαντικό να αρχίσετε να συζητάτε σχετικά με τις διατροφικές σας συνήθειες καθώς και τις ανησυχίες σας,  παρά να περιμένετε μέχρι η κατάσταση σας, καταστεί περισσότερο σοβαρή και ξεφύγει εντελώς από τον έλεγχο σας.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Συζητήστε το!!!!!! Πείτε το σε κάποιο άτομο που εσείς νιώθετε ότι θα σας βοηθήσει (φίλο, δάσκαλο, γονέα, προπονητή, γιατρό, σύμβουλο ψυχικής υγείας, διαιτολόγο)  Είναι πολύ σημαντικό να πάρετε κάποια υποστήριξη προκειμένου να αλλάξετε τον τρόπο σκέψης σας και τη συμπεριφορά σας. Αυτό μπορεί να είναι καθοριστικό για την ζωή σας, για την υγείας σας και την ευτυχία σας.

Πείτε λοιπόν ΝΑΙ στην σωστή – ισορροπημένη διατροφή και άσκηση και ένα μεγάλο ΟΧΙ στις ακραίες διατροφικές συμπεριφορές και στις ατέλειωτες ώρες στα γυμναστήρια.

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;