Αντιμετωπίζοντας τη δυσανοχή στη λακτόζη

Δυσανεξία στη λακατόζη

Δυσανεξία τη λακτόζη

Συχνά μπερδεύονται η δυσανοχή ή δυσανεξία στα διάφορα τρόφιμα με τις διάφορες τροφικές αλλεργίες και αυτό γιατί συχνά δημιουργούν παρόμοια συμπτώματα. Εντούτοις θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι δεν μιλάμε για το ίδιο πράγμα.  Εάν τα γαλακτοκομικά προϊόντα,  σας δημιουργούν καταστάσεις όπως αίσθημα τυμπανισμού, μετεωρισμού, αέρια, διάρροια,  ναυτία, πολύ πιθανόν να ανήκετε είτε στην μία είτε στην άλλη περίπτωση.

Πολλοί θα διερωτώνται ποια είναι διαφορά μεταξύ δυσανεξίας και αλλεργικής αντίδρασης στα γαλακτοκομικά.  Η αλλεργία στα γαλακτοκομικά,  αποτελεί αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος και μπορεί να περιλαμβάνει συμπτώματα όπως δυσκολία στην αναπνοή, ναυτία, κράμπες και δερματικά εξανθήματα.  Ενώ τα αποτελέσματα της δυσανοχής στα γαλακτοκομικά, οφείλονται στα ανεπαρκή επίπεδα  λακτάσης.

Η λακτάση είναι το  υπεύθυνο ένζυμο  για τη διάσπαση της λακτόζης.  Η λακτόζη για όσους δεν γνωρίζουν είναι το σάκχαρο που υπάρχει στο γάλα και είναι απαραίτητο πριν απορροφηθεί, να διασπασθεί σε ένα μόριο γλυκόζης και ένα μόριο γαλακτόζης.

Παρόλο, που η δυσανεξία στη λακτόζη μπορεί να προκαλεί πολλά ανεπιθύμητα ενοχλήματα, εντούτοις δεν είναι απειλητική για την ζωή του ανθρώπου.  Αντίθετα η αλλεργία στο γάλα, μπορεί να είναι.

Η σοβαρότητα της δυσανοχής στη λακτόζη μπορεί να ποικίλει.   Σε ορισμένους ανθρώπους, η όποια κατανάλωση  γαλακτοκομικών προϊόντων προάγει την αντίδραση του εντέρου.  Άλλοι πάλι μπορούν να καταναλώνουν χωρίς πρόβλημα γαλακτοκομικά προϊόντα ακόμη και μικρή ποσότητα γάλατος.

Τι μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της δυσανοχής στη λακτόζη;
  • Αποφυγή γαλακτοκομικών

Η πιο επιτυχημένη προσέγγιση για την αντιμετώπιση της δυσανεξίας στη λακτόζη είναι η πλήρης αποφυγή των γαλακτοκομικών.  Εάν παρουσιάζετε δυσανεξία στη λακτόζη και αγαπάτε το γάλα σε όλες του τις μορφές, προσπαθήστε πειραματιζόμενος/η με μικρές ποσότητες  γαλακτοκομικών.

Σε γενικές γραμμές, το γιαούρτι, το τυρί, η sour cream είναι περισσότερο ανεκτά,  καθώς περιέχουν λιγότερη λακτόζη σε σχέση με το γάλα.  Διάφορες έρευνες διαπίστωσαν ότι πολλοί άνθρωποι με δυσανεξία στη λακτόζη  μπορούν να καταναλώνουν μέχρι 220ml γάλατος, ίσως και περισσότερο χωρίς να παρουσιάζουν κάποιο σύμπτωμα.  Για παράδειγμα γάλα με δημητριακά και όχι σκέτο γάλα ή γιαούρτι ως μέρος κάποιου γεύματος και όχι σκέτο γιαούρτι.

  • Ενζυμα

Λήψη σκευασμάτων που περιέχουν ένζυμα, τα οποία παράγονται από βακτήρια που διασπούν τη λακτόζη (Lactaid, Lactrase, κλπ).

  • Απομάκρυνση λακτόζης

Απομάκρυνση της λακτόζης από τα γαλακτοκομικά προϊόντα.  Τα προϊόντα αυτά  μπορεί να περιέχουν λίγη ή και καθόλου λακτόζη.  Σε αυτά μπορεί να προστίθεται λακτάση,  με αποτέλεσμα να αποκτούν μία πιο γλυκιά γεύση σε σχέση με τα μη επεξεργασμένα προϊόντα.

  • Προβιοτικά

Τα προβιοτικά (συμπληρώματα ωφέλιμων βακτηρίων τα οποία φυσιολογικά αποικίζουν το έντερο) περιέχουν  Lactobacillus reuteri και μπορεί να περιορίσουν τα συμπτώματα, αλλά όχι τόσο αποτελεσματικά όσο τα συμπληρώματα ενζύμων.

Το μέγεθος της ανταπόκριση σ’ αυτά τα προϊόντα, παρουσιάζει υψηλή εξατομίκευση. Το τι θα ωφελήσει  κάποιον εξαρτάται από διάφορους παράγοντες.  Όπως η ποσότητα λακτάσης που μπορεί να παράγεται από τον οργανισμό, τον τύπο των βακτηρίων που έχουν αποικίσει το έντερο, αλλά και από το ίδιο το προϊόν.  Το να βρείτε τη σωστή προσέγγιση απαιτεί πειραματισμό. Ίσως σας πάρει λίγο χρόνο για να βρείτε τι σας ταιριάζει αλλά σίγουρα δεν είναι μία επώδυνη διαδικασία.

 

 

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;