• e-mail
  • Δευ - Παρ: 2:00μμ - 9:00μμ
θρεπτική αξία του αυγού

Η μεγάλη θρεπτική αξία του αυγού είναι θεωρείται δεδομένη, καθώς αποτελούν εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης, βιταμινών και μετάλλων.   Για το λόγο αυτό τα αυγά θα πρέπει να αποτελούν μέρος μίας σωστής και ισορροπημένης διατροφής.  Δεν υπάρχει σύσταση,  όσον αφορά στο αριθμό των αυγών που πρέπει να καταναλώνονται.

Η Θρεπτική αξία του αυγού

Τα αυγά αποτελούν εξαιρετική πηγή:

Αυγά και χοληστερόλη

Τα αυγά μεταξύ άλλων περιέχουν χοληστερόλη.  Ως γνωστό η υψηλή χοληστερόλη στο αίμα αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων.  Παρόλα αυτά  μεγαλύτερη επίδραση στα επίπεδα της χοληστερόλης του αίματος έχουν τα κορεσμένα λιπαρά και όχι τόσο η χοληστερόλη που περιέχεται στα αυγά. Εάν τα επίπεδα της χοληστερόλης του αίματος ξεπερνούν τις φυσιολογικές τιμές, αυτό που προέχει  είναι να ελαχιστοποιήσετε την  πρόσληψη των κορεσμένων λιπαρών.

Η ασφάλεια των αυγών

Η κατανάλωση ωμών αυγών,  αυγών με ρευστό κρόκο ή οποιοδήποτε άλλο τρόφιμο που περιέχει ωμό  ή ελαφρά μαγειρεμένο αυγό, μπορεί να προκαλέσει τροφική δηλητηρίαση, ιδιαίτερα σε άτομα που ανήκουν στις ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού συμπεριλαμβανομένου των:

  • Ατόμων τρίτης ηλικίας
  • Εγκύων
  • Μη υγιών ατόμων
  • Μωρών και νηπίων

Αυτό επειδή τα αυγά μπορεί να περιέχουν το βακτήριο σαλμονέλα, το οποίο μπορεί να προκαλέσει σοβαρή επιπλοκή στην υγεία.  Όταν τρώτε ωμά ή ελαφρώς  μαγειρεμένα αυγά, χρησιμοποιείστε παστεριωμένα αυγά καθώς έτσι μειώνεται ο κίνδυνος τροφικής δηλητηρίασης.

Η θρεπτική αξία του αυγού ανάλογα με τη διατροφή του πτηνού

Η ποικιλία που υπάρχει στη σύνθεση του κελύφους των αυγών ως προς τα θρεπτικά συστατικά,  οφείλεται στη διατροφή που έχει το πτηνό (κότα).  Επίσης η περιεκτικότητα του αυγού σε λιποδιαλυτές βιταμίνες, ιδιαίτερα όσον αφορά στις βιταμίνες Α και D μπορεί να ποικίλλει σημαντικά, ανάλογα πάντα με τη διατροφή του πτηνού.  Η σχετική περιεκτικότητα των λιπαρών οξέων με 18 άτομα άνθρακα στον κρόκο του αυγού επίσης επηρεάζεται από τις μεγάλες ποσότητες διαιτητικών λιπών, στερολών και φαρμάκων.

Ακόμη μεταξύ των υδατοδιαλυτών βιταμινών, η περιεκτικότητα της βιταμίνης B12  στα αυγά ποικίλει σημαντικά και εξαρτάται από τη διατροφή του πτηνού.  Τα επίπεδα του  φυλικού και παντοθενικού οξέος (βιταμίνες του συμπλέγματος Β) επίσης ποικίλουν, ενώ η περιεκτικότητα του αυγού στις υπόλοιπες υδατοδιαλυτές βιταμίνες παρουσιάζει ελάχιστη διαφοροποίηση.

Η περιεκτικότητα του ιωδίου και του σεληνίου επίσης μπορεί να ποικίλει ανάλογα με τη διατροφή του πτηνού.  Ενώ η  περιεκτικότητα του σιδήρου ελάχιστα επηρεάζεται από τη διατροφή του πτηνού.  Επίσης είναι δυνατή κάποια διαφοροποίηση στα υπόλοιπα ιχνοστοιχεία που περιέχονται στα αυγά.

Η ανασκόπηση προηγούμενων δεδομένων σχετικά με τη σύσταση  του κελύφους των αυγών,  με αυτά που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια  δείχνουν ότι η σύσταση τους σε  θρεπτικά συστατικά δεν έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά,  λόγω των  σύγχρονων βιομηχανικών πρακτικών που ακολουθούνται.  Κάποια διαφοροποίηση μπορεί να είναι αναμενόμενη ειδικά στα πιο πάνω θρεπτικά συστατικά.

Κωνσταντίνου Κρήνη

Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος $ Life Coach

ΠηγήHarvard Medical School

 

 

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη και ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου - διατροφολόγου με έδρα το διαιτολογικό μου γραφείο BalanceDiet, στα Νότια προάστια της Αθήνας και συγκεκριμένα στη Βούλα. Είμαι πτυχιούχος του Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και του Τμήματος Αισθητικής – Κοσμετολογίας των ΤΕΙ Αθήνας, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων, ενώ παράλληλα διδάσκω σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Στο site μου μπορείτε να βρείτε ελαφριές, νόστιμες συνταγές για δίαιτα, επιλέγοντας φαγητά που σας αρέσουν ή μπορείτε να λάβετε οδηγίες για online δίαιτα μέσω ίντερνετ, από απόσταση, με το κύρος και την εμπειρία που με διακρίνει ως επαγγελματία διαιτολόγο. Σας ευχαριστώ για την παραμονή σας στο site μου και θα είναι χαρά μου η επίλυση οποιασδήποτε απορίας σχετική με την υγιεινή σας διατροφή!