Ότι πρέπει να γνωρίζετε για το κακάο και τη σοκολάτα

 

Συχνά βλέπουμε στο τύπο, άρθρα τα οποία εξυμνούν  τη σοκολάτα, αναφερόμενα  στα  οφέλη της, όπως  “κάνει καλό γενικότερα στην υγεία”, ” ωφελεί την καρδιά μας”,   “δρα ευεργετικά στον εγκέφαλο”.   Το ερώτημα είναι εάν όλα αυτά ισχύουν ή εάν υπάρχει μία υπερβολή στα πλαίσια  της διαφημιστής εκστρατείας που γίνεται για το συγκεκριμένο προϊόν.

Η απάντηση στο ερώτημα βρίσκεται κάπου στη μέση. Σύμφωνα με τον  Δρ Eric Ding, επιστημονικό συνεργάτη του τμήματος  Διατροφής στο Harvard School of Public Health, τα συστατικά του κακάο όντως μπορεί να κάνουν καλό στη υγεία μας, παρόλα αυτά τα συστατικά που περιέχουν οι σοκολάτες υψηλής θερμιδικής αξίας δεν είναι απαραίτητο να είναι όλα ωφέλημα.  Το Κακάο προέρχεται από ψημένους σπόρους κακάο. Είναι πλούσιο σε φυτικές ενώσεις,  γνωστές ως φλαβονοειδή,  οι οποίες όπως φαίνεται μέσα από έρευνες έχουν  ευεργετικά αποτελέσματα καθώς μειώνουν τον κίνδυνο  για καρδιαγγειακά νοσήματα,  επίσης   δρουν ευεργετικά στην ροή του αίματος προς τον εγκέφαλο.

Παρόλα αυτά, η  σοκολάτα είναι  προϊόν,  το οποίο έχει φτιαχτεί με την προσθήκη μέσα στην σκόνη του κακάο,  ζάχαρης,  γάλακτος, λιπαρών, καθώς και άλλων  συστατικών. Τα συστατικά αυτά,  ενδέχεται να εξουδετερώνουν  μερικά από τα οφέλη που έχει το κακάο για την υγεία.

Κακάο και  καρδιά

Τα φλαβονοειδή του κακάο ειδικά η κατεχίνη, επικατεχίνη, και προκυανιδίνες, θεωρούνται ότι βοηθούν το καρδιαγγειακό σύστημα, χαμηλώνοντας τα επίπεδα της χοληστερόλης, μειώνοντας  τη φλεγμονή και προλαμβάνοντας το σχηματισμό θρόμβων στο αίμα. Όταν ο Δρ Ding και οι συνεργάτες του, ανέλυσαν τα αποτελέσματα 24 μελετών σχετικά με τις επιδράσεις των φλαβονοειδών του κακάο, στον καρδιαγγειακό κίνδυνο, και διαπίστωσαν ότι τα φλαβονοειδή μειώνουν την αρτηριακή πίεση καθώς και την «κακή» χοληστερόλη, ενώ παράλληλα αυξάνουν την «καλή» χοληστερόλη, βελτιώνουν τη ροή του αίματος και μειώνουν την αντίσταση στην ινσουλίνη (μία κατάσταση κατά την οποία  τα κύτταρα δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ινσουλίνη – ορμόνη που εκκρίνεται από το πάγκρεας και ελέγχει το σάκχαρο του αίματος  – και συνδέεται με σακχαρώδη διαβήτη ΙΙ και καρδιαγγειακό κίνδυνο).

Μέχρι στιγμής, οι ερευνητές έχουν επιβεβαιώσει μόνο τα βραχυπρόθεσμα οφέλη του κακάο σχετικά με τον καρδιαγγειακό κίνδυνο, και  όχι τα αποτελέσματα της μείωσης των εν λόγω  κινδύνων.  Με άλλα λόγια, τα φλαβονοειδή του κακάο μπορεί να μειώνουν την υψηλή αρτηριακή πίεση, την  υψηλή χοληστερόλη,  και άλλους παράγοντες που συμβάλλουν στην καρδιακή προσβολή, αλλά αν πράγματι εμποδίζουν από το να συμβεί καρδιακή προσβολή αυτό δεν είναι ακόμη γνωστό.   Όπως μας λέει το Dr. Ding «Όσον αφορά στην άμεση πρόληψη του καρδιαγγειακού κινδύνου, αυτό δεν είμαστε προς το παρόν σε θέση να το γνωρίζουμε»

Κακάο και εγκεφαλική λειτουργία

 Οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει επίσης ότι το κακάο,  μπορεί να είναι ωφέλιμο  για τον εγκέφαλο. Μια άλλη ομάδα ερευνητών στο Harvard Medical School διαπίστωσαν ότι οι ηλικιωμένοι που έπιναν δύο φλιτζάνια κακάο την ημέρα για 30 ημέρες είχαν βελτιώσει  τη ροή του αίματος σε περιοχές του εγκεφάλου τους, που απαιτούνται για τη μνήμη και τη σκέψη .

Μια άλλη μελέτη,  που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Hypertension το 2012,  προσφέρει ακόμα πιο άμεσες αποδείξεις για τις ευεργετικές επιδράσεις των  φλαβονοειδών του κακάο στον εγκέφαλο.  Ερευνητές στην Ιταλία, βρήκαν ότι η μεγαλύτερης ηλικίας ενήλικες με ήπια γνωστική εξασθένηση ( ήπια προβλήματα στη μνήμη και τη σκέψη που αυξάνουν τον κίνδυνο για άνοια) που έπιναν κακάο με υψηλή περιεκτικότητα σε  φλαβονοειδή  είχαν καλύτερη απόδοση στα τεστ πνευματικής λειτουργίας και ικανότητας στην ομιλία από εκείνους που έπιναν κακάο με χαμηλή περιεκτικότητα σε φλαβονοειδή.  Οι μελέτες αυτές δεν αποδεικνύουν ότι το κακάο μπορεί να αποτρέψει την άνοια ή άλλα είδη  νοητικής εξασθένισης,  αλλά φαίνεται να  έχει κάποιο προστατευτικό ρόλο για τον εγκέφαλο.

 Σύμφωνα με τα πιο πάνω λέμε ναι στο κακάο ως ρόφημα, χωρίς βέβαια την προσθήκης ζάχαρης και περιορίζουμε την καθημερινή κατανάλωση σοκολάτας καθώς πέραν του κακάο περιέχει ζάχαρη και άλλες ουσίες οι οποίες ενδέχεται να μειώνουν τις ευεργετικές ιδιότητες του κακάο. Επίσης οι σοκολάτες είναι τρόφιμα πλούσια σε θερμίδες και λιπαρά, η υπερκατανάλωση των οποίων μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους.

.

 

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;