Που μας ωφελεί και που μας βλάπτει ο καφές

καφές αρνητικά και οφέλη

Καφές οφέλη και αρνητικά

Ο καφές αποτελεί μέρος της καθημερινής ρουτίνας πολλών ανθρώπων. Νέα στοιχεία που έρχονται στην επιφάνεια συνδέουν τον καφέ με αρκετά οφέλη για την υγεία. O Δρ. Eric Rimm, καθηγητής επιδημιολογίας και διατροφής στο Ηarvard μας λέει ότι οι γνώσεις μας γύρω από τον καφέ βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς μας έρχονται συνεχώς νέες πληροφορίες.

Τα οφέλη του καφέ

Οι κόκκοι καφέ έχουν μικρές ποσότητες μαγνησίου, καλίου και νιασίνης (βιταμίνη Β3).  Περιέχουν καφεΐνη, η οποία μπορεί να μειώσει την κούραση και να βελτιώσει την εγρήγορση και τη συγκέντρωση. Το σημαντικότερα από όλα, είναι ότι οι κόκκοι καφέ είναι πλούσιοι σε κάποιες ισχυρές ενώσεις. Οι ενώσεις αυτές είναι το χλωρογενικό οξύ και οι πολυφαινόλες, οι οποίες είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά και βοηθούν στην πρόληψη των κυτταρικών βλαβών.

Ο Δρ. Rimm και οι συνεργάτες του, πιστεύουν ότι ο συνδυασμός των ενώσεων αυτών μπορεί να συμβάλει στην καθυστερήσει της απορρόφησης του σακχάρου στο αίμα και να βοηθήσει τα κύτταρα αντλήσουν το σάκχαρο από το αίμα. Επίσης συμβάλουν στην αύξηση του μεταβολικού ρυθμού και να βοηθάνε στη σύσπαση και στη χάλαση των αιμοφόρων αγγείων. Στις ενέργειες αυτές, ενδεχομένως, να οφείλετε  το γεγονός ότι ο καφές συνδέεται με χαμηλότερη πίεση αίματος, πιο αργό ρυθμό αύξησης του σωματικού βάρους με την ηλικία, και μείωση των κινδύνων για την ανάπτυξη διαβήτη τύπου ΙΙ ή το θάνατο από καρδιαγγειακή νόσο ή νευρολογικές ασθένειες. Σύμφωνα πάντα με τον  Δρ . Rimm εκεί πού μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα το μεγαλύτερο όφελος του καφέ είναι στο διαβήτη και στην παχυσαρκίας

Οι κίνδυνοι

Ο Δρ. Rimm υποστηρίζει ότι τα οφέλη για την υγεία συνδέονται με την κατανάλωση από 1 -5 φλιτζάνια καφέ την ημέρα.  Από την άλλη πολλές καταστάσεις υγείας,  δεν φαίνεται να επηρεάζονται πολύ εάν ο καφές έχει ή όχι καφεΐνη. Ωστόσο, σε μερικούς ανθρώπους,  η μεγάλη πρόσληψη καφεΐνης πάνω από 300 χιλιοστόγραμμα την ημέρα μπορεί να οδηγήσει σε αϋπνία, νευρικότητα, αίσθημα παλμών και πανικούς. Η καφεΐνη που λαμβάνεται μετά το μεσημέρι είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει τον ύπνο.  Ο Δρ. Rimm αναφέρει ότι εάν κάποιος πίνει καφέ και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κοιμάται ολοένα και λιγότερο τα βράδια, θα πρέπει να γνωρίζει ότι αυξάνει τις πιθανότητες να αναπτύξει μακροπρόθεσμα κάποιες χρόνιες παθήσεις. Επίσης η υπερβολική καφεΐνη μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση. Οι αρνητικές επιδράσεις της καφεΐνης σταματάνε μετά την παύση της κατανάλωσής της.

Άλλες επικίνδυνες ενώσεις  που βρίσκονται στον καφέ είναι κάποιες  ελαιώδεις ουσίες που ονομάζονται διτερπένια, όπως η καφεστόλη και η καχεόλη. Δημιουργούνται στο φλιτζάνι σας  εάν δεν χρησιμοποιείται φίλτρο (βλέπε «γαλλικού Τύπου καφέ»).  Ο Δρ. Rimm  αναφέρει πως 5 – 8 φλιτζάνια καφέ την ημέρα, χωρίς τη χρήση φίλτρου μπορεί πραγματικά να οδηγήσουν στην αυξήσει της LDL (κακής) χοληστερόλης.  Εάν δεν μπορείτε να πίνετε αφιλτράριστο καφέ, ο Δρ. Rimm μας συνιστά να προσέχουμε τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης, σε περίπτωση που αρχίσουν να αυξάνονται.

Τι πρέπει να κάνετε

Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι του καφέ προέρχονται από ό, τι μπορείτε να προσθέσετε σε αυτόν:  Κρέμα, ζάχαρη ή  άλλο σιρόπι. Αυτά προσθέτουν κορεσμένα λιπαρά και κενές θερμίδες στη διατροφή σας, αυξάνουν το σάκχαρο στο αίμα σας, και να προωθούν την αύξηση του σωματικού βάρους. Γι ‘αυτό να είστε προσεκτικοί σχετικά με το τι βάζετε στο φλιτζάνι σας.

Τέλος, θα πρέπει να μάθετε να ελέγχετε την ποσότητα του καφέ που καταναλώνετε καθημερινά: Όχι περισσότερα από πέντε φλιτζάνια την ημέρα για να κρατήσετε την κατανάλωση του  καφέ σας σε ένα ασφαλές επίπεδο.

Φυσικά εάν ο καφές δεν είναι αποτελεί ήδη μέρος της καθημερινής σας ρουτίνας, μην ανησυχείτε και μη σπεύσετε να τον εντάξετε στη ζωή σας,  καθώς υπάρχουν πολλοί άλλοι τρόποι για να παραμείνετε υγιείς και να πάρετε αντιοξειδωτικές ουσίες.

Πηγή: Harvard Medical School  .

Η δική μου άποψη είναι ότι ο κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός και μοναδικός και πως οι δόσεις θα πρέπει να είναι εξατομικευμένες.  Υπάρχουν άνθρωποι που πίνοντας ένα φλιτζάνι καφέ την ημέρα έχουν όλες τις αρνητικές επιπτώσεις της καφεΐνης όπως νευρικότητα, αϋπνίες κλπ, ενώ άλλοι μπορεί να καταναλώσουν καφέ και αμέσως μετά να πηγαίνουν για ύπνο χωρίς να επηρεαστούν.  Επομένως ο κάθε ένας από εμάς όπως συμβαίνει σε πολλά άλλα πράγματα,  βλέπει και πράττει ανάλογα.  Σίγουρα πάντα πρέπει να υπάρχει το  μέτρο.

 

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;