Καφές: αρνητικά και οφέλη

Ο καφές αποτελεί μέρος της καθημερινής ρουτίνας πολλών ανθρώπων, είτε πρόκειται για το πρωί (για να μας ξυπνήσει) ή το βράδυ ως επιστέγασμα ενός ωραίου δείπνου με φίλους και όχι μόνο. Νέα στοιχεία που έρχονται στην επιφάνεια συνδέουν τον καφέ με οφέλη για την υγεία, όπως η μείωση του κινδύνου από πρόωρο θάνατο.

Όπως μας λέει ο Dr. Eric Rimm, καθηγητής επιδημιολογίας και διατροφής στο Χάρβαρντ Τ.Η. Chan στη Σχολή Δημόσιας Υγείας.«Οι γνώσεις μας γύρω από τον καφέ βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς μας έρχονται συνεχώς νέες πληροφορίες.

Τα οφέλη

Οι κόκκοι καφέ έχουν μικρές ποσότητες μαγνησίου, καλίου και νιασίνης. Περιέχουν καφεΐνη, η οποία μπορεί να μειώσει την κούραση και βελτιώνει την εγρήγορση και τη συγκέντρωση. Το σημαντικότερα από όλα, είναι ότι οι κόκκοι αυτοί είναι πλούσιοι σε κάποιες ισχυρές ενώσεις όπως το χλωρογενικό οξύ και τις πολυφαινόλες, οι οποίες είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην πρόληψη των κυτταρικών βλαβών.

Ο Dr. Rimm και οι συνεργάτες του, πιστεύουν ότι ο συνδυασμός των ενώσεων αυτών μπορεί να καθυστερήσει την απορρόφηση του σακχάρου στο αίμα, να βοηθήσει τα κύτταρα αντλήσουν το σάκχαρο από το αίμα, να αυξήσουν το μεταβολικό ρυθμό , και να βοηθήσουν στην σύσπαση και στη χάλαση των αιμοφόρων αγγείων. Στις ενέργειες αυτές, ενδεχομένως, να οφείλετε  το γεγονός ότι ο καφές συνδέεται με χαμηλότερη πίεση αίματος, πιο αργό ρυθμό αύξησης του σωματικού βάρους με την ηλικία, και μείωση των κινδύνων για την ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2 ή το θάνατο από καρδιαγγειακή νόσο ή νευρολογικές ασθένειες. «Εκεί πού μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα το μεγαλύτερο όφελος του καφέ είναι στο διαβήτη και στην παχυσαρκίας” υποστηρίζει το Dr. Rimm.

Οι κίνδυνοι

Ο Dr Rimm υποστηρίζει τα οφέλη για την υγεία συνδέονται με την πρόσληψη από ένα έως πέντε φλιτζάνια καφέ την ημέρα, και για πολλές καταστάσεις υγείας,  δεν επηρεάζει πολύ εάν ο καφές έχει ή όχι καφεΐνη. Ωστόσο, σε μερικούς ανθρώπους, πάρα πολύ καφεΐνη πάνω από 300 χιλιοστόγραμμα την ημέρα μπορεί να οδηγήσει σε αϋπνία, νευρικότητα, αίσθημα παλμών της καρδιάς, και πανικούς. Η καφεΐνη που λαμβάνεται μετά το μεσημέρι είναι ιδιαίτερα πιθανό να επηρεάσει τον ύπνο. “Εάν πίνετε καφέ και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κοιμάστε ολοένα και λιγότερο τα βράδια, θα πρέπει να γνωρίζεται θέτετε σε κίνδυνο τον οργανισμό σας να αναπτύξει μακροπρόθεσμα κάποιες χρόνιες παθήσεις” λέει και πάλι ο Dr. Rimm. Επίσης η υπερβολική καφεΐνη μπορεί επίσης να αυξήσει την αρτηριακή πίεση. Οι αρνητικές επιδράσεις της καφεΐνης σταματάνε μετά την παύση της κατανάλωσής της.

Άλλες επικίνδυνες ενώσεις  που βρίσκονται στον καφέ είναι κάποιες  ελαιώδεις ουσίες που ονομάζονται διτερπένια, όπως η καφεστόλη και η καχεόλη. Δημιουργούνται στο φλιτζάνι σας  εάν δεν χρησιμοποιείται φίλτρο (βλέπε “γαλλικού Τύπου καφέ”). “Πέντε έως οκτώ φλιτζάνια καφέ την ημέρα, χωρίς τη χρήση φίλτρου μπορεί πραγματικά να οδηγήσει στην αυξήσει της “κακής” LDL χοληστερόλη σας,   μας ο Dr. Rimm. Εάν δεν μπορείτε να πίνετε αφιλτράριστο καφέ, ο Dr Rimm συνιστά να προσέχουμε τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης σας, σε περίπτωση που αρχίσουν να αυξάνονται.

Τι πρέπει να κάνετε

Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι του καφέ προέρχονται από ό, τι μπορείτε να προσθέσετε σε αυτό:  Κρέμα, ζάχαρη ή  άλλο σιρόπι. Αυτά προσθέτουν κορεσμένα λιπαρά και κενές θερμίδες στη διατροφή σας, αυξάνουν το σάκχαρο στο αίμα σας, και να προωθούν την αύξηση του σωματικού βάρους. Γι ‘αυτό να είστε προσεκτικοί σχετικά με το τι βάζετε στο φλιτζάνι σας.

Τέλος, θα πρέπει να μάθετε να ελέγχετε την ποσότητα του καφέ που καταναλώνετε καθημερινά: Όχι περισσότερα από πέντε φλιτζάνια την ημέρα για να κρατήσετε την κατανάλωση του  καφέ σας σε ένα ασφαλές επίπεδο.

Φυσικά εάν ο καφές δεν είναι αποτελεί ήδη μέρος της καθημερινής σας ρουτίνας, μην ανησυχείτε και μη σπεύσετε να τον εντάξετε στη ζωή σας,  καθώς υπάρχουν πολλοί άλλοι τρόποι για να παραμείνετε υγιείς και να πάρετε τις αντιοξειδωτικές ουσίες. 

Πήγη HARVARD MEDICAL SCHOOL.

Η δική μου άποψη είναι ότι ο κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός και μοναδικός και πως οι δόσεις θα πρέπει να είναι εξατομικευμένες, υπάρχουν άνθρωποι που πίνοντας ένα φλιτζάνι καφέ την ημέρα έχουν όλες τις αρνητικές επιπτώσεις της καφεΐνης όπως νευρικότητα, αϋπνίες κλπ, ενώ άλλοι μπορεί να καταναλώσουν καφέ και αμέσως μετά να πάνε για ύπνο χωρίς να επηρεαστούν.  Επομένως ο κάθε ένας από εμάς όπως συμβαίνει σε πολλά άλλα πράγματα,  βλέπει και πράττει ανάλογα.  Σίγουρα πάντα πρέπει να υπάρχει το  μέτρο.

 

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;