Προβιοτικά και δυσκοιλιότητα

Προβιοτικά και δυσκοιλιότητα

Προβιοτικά και δυσκοιλιότητα

Προβιοτικά

Ως γνωστό τα προβιοτικά είναι ωφέλιμα βακτήρια που βρίσκονται στο γιαούρτι αλλά και σε άλλα ζυμωμένα τρόφιμα.  Εδώ και καιρό έχουν γίνει γνωστά  για την ικανότητά τους να διευκολύνουν τις πεπτικές λειτουργίες.  Τα φαρμακεία  διαθέτουν διάφορα προβιοτικά συμπληρώματα, που συχνά περιέχουν δύο από τα πιο γνωστά είδη βακτηρίων τα Lactobacillus και Bifidobacterium.

Διάρροια

Τα προβιοτικά ενδείκνυνται για τη  θεραπεία της διάρροιας η οποία προκαλείται από  ιογενείς λοιμώξεις ή από τη λήψη αντιβιοτικών.   Τόσο οι ιογενείς μολύνσεις όσο και τα αντιβιοτικά διαταράσσουν τη  φυσιολογική χλωρίδα του εντέρου, στην οποία τα προβιοτικά μπορούν να δράσουν βοηθώντας στην αποκατάστασή της

Δυσκοιλιότητα

Η δυσκοιλιότητα, είναι συχνότερη σε σχέση με  τη διάρροια και επηρεάζει περίπου το 14% των ενηλίκων.  Οι περισσότερες ενδεικνυόμενες θεραπείες για τη δυσκοιλιότητα, όπως τα καθαρτικά και τα μαλακτικά κοπράνων, δε φαίνεται να δρουν τόσο αποτελεσματικά. Σχεδόν τα μισά άτομα, απ΄αυτά που κάνουν χρήση των εν λόγω προϊόντων δε φαίνεται να είναι ικανοποιημένα με τα αποτελέσματά τους, αναφέροντας αναποτελεσματικότητα ή άλλα θέματα.

Μελέτη του King’s College του Λονδίνου

Το θέμα είναι εάν τα προβιοτικά λειτουργούν αποτελεσματικά κατά της δυσκοιλιότητας.  Ερευνητές του King’s College του Λονδίνου ανέτρεξαν στην ιατρική βιβλιογραφία και βρήκαν 14 μελέτες που πληρούσαν τα κριτήρια τους για μια καλά στοιχειοθετημένη μελέτη.   Όλες ήταν κλινικές μελέτες όπου χώρισαν τυχαία σε δύο ομάδες τα άτομα που έπασχαν από δυσκοιλιότητα.  Στη μία ομάδα έδωσαν να λαμβάνουν  προβιοτικά και στην άλλη εικονικό  φάρμακο (placebo)  ή άλλη θεραπεία ελέγχου.

Συγκεντρώνοντας τα αποτελέσματα των δοκιμών, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι κατά μέσο όρο, τα προβιοτικά είχαν τα εξής αποτελέσματα:

  • Επιτάχυναν τον «χρόνο διέλευσης του εντέρου» κατά 12,4 ώρες.
  • Αύξησαν τον αριθμό των εβδομαδιαίων κενώσεων του εντέρου κατά 1.3 φορές.
  • Βοήθησαν τα κόπρανα να  γίνουν πιο μαλακά, γεγονός που καθιστά ευκολότερη τη διέλευσή  τους.

Τα προβιοτικά που περιείχαν Bifodobacterium lactis φάνηκαν να είναι τα πιο αποτελεσματικά.   Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο American Journal of Clinical Nutrition.

Συμπέρασμα

Ο Dr. Allan Walker, διευθυντής του Τμήματος Διατροφής στην Ιατρική Σχολή του Harvard και ένας παγκοσμίου φήμης ειδικός στον τομέα προβιοτικών υποστηρίζει τα εξής:  «Ακόμη δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να προτείνουμε ένα συγκεκριμένο προβιοτικό στα άτομα με δυσκοιλιότητα. Και αυτό γιατί κάθε μία από τις μελέτες είχε διαφορετικό σχεδιασμό και ένα εύρος  ποικίλων αποτελεσμάτων, γεγονός που καθιστά δύσκολο να καταλήξουμε σε συγκεκριμένη σύσταση».

 Όπως υποστηρίζει ο Dr. Allan Walker «τα προβιοτικά μπορεί να αποδειχθούν πολύ χρήσιμα στο μέλλον, ως τρόπος αντιμετώπισης της δυσκοιλιότητας καθώς και άλλων προβλημάτων υγείας».   Ο ίδιος συμφωνεί με το συμπέρασμα της μελέτης λέγοντας ότι «αυτό που χρειάζεται είναι μια μεγάλη, πολυκεντρική μελέτη, με τυποποιημένα αποτελέσματα για να καθορίσει ποια είδη προβιοτικών και στελέχη είναι πιο αποτελεσματικά, τι δοσολογία να λαμβάνουμε και για πόσο καιρό.

Και συνεχίζει λέγοντας ότι «μέχρι να συμβεί αυτό, μπορείτε να πειραματιστείτε καθώς τα προβιοτικά δε φαίνεται να έχουν οποιεσδήποτε παρενέργειες και γενικά θεωρούνται ασφαλή.  Αλλά να έχετε κατά νου ότι όλα τα διαιτητικά συμπληρώματα, έτσι και τα προβιοτικά δεν ελέγχονται από τον FDA, όπως γίνεται με τα φάρμακα. Μπορεί να χρειαστεί να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό ο οποίος να γνωρίζει τα  προβιοτικά».

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;