Τα οφέλη του αγελαδινού γάλατος

οφέλη του αγελαδινού γάλατος

Τα οφέλη του αγελαδινού γάλατος

Ένα ποτήρι γάλα αποτελεί πηγή πολλών θρεπτικών συστατικών,  τα οποία δύσκολα μπορούν να βρεθούν σε κάποιο άλλο ρόφημα. Συνδυάζει λιπαρά,  υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, και  βιταμίνη D. Επίσης περιέχει διάφορα μέταλλα, όπως ασβέστιο, φώσφορο, κάλιο, μαγνήσιο, οργανικά στοιχεία και αντιοξειδωτικά..Τα συστατικά αυτά  τα μπορούν να δράσουν ποικιλοτρόπως και να επηρεάσουν με θετικό τρόπο την υγεία του ανθρώπου.  Δεν είναι τυχαίο που πολλοί ειδικοί το θεωρούν ένα πλήρες τρόφιμο.

Στις μέρες μας το αγελαδινό γάλα κυκλοφορεί στην αγορά σε διάφορες μορφές προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου.   Μπορεί να είναι φρέσκο ή μακράς διάρκειας, πλήρες ή χαμηλό σε λιπαρά αλλά και χωρίς  λακτόζης. Το γάλα χωρίς λακτόζη  προορίζεται για τα άτομα, τα οποία παρουσιάζουν δυσανεξία στη λακτόζη (τον υδατάνθρακα που υπάρχει στο γάλα).

Μέσα από την καθημερινή κατανάλωση γάλακτος  αλλά και γαλακτοκομικών προϊόντων (2-3 ημερίδες ημερησίως), προσλαμβάνουμε ένα σημαντικό ποσοστό απαραίτητων θρεπτικών συστατικών τα οποία θεωρούνται μεγίστης σημασίας για την υγεία και ευεξία του ανθρώπινου οργανισμού.

Παρακάτω παρατίθενται οι θετικές επιδράσεις που έχει η συστηματική κατανάλωση γάλακτος στον ανθρώπινο οργανισμό.

Θετικές επιδράσεις της συστηματικής κατανάλωσης γάλακτος
Οστά και δόντια

Ίσως η πιο γνωστή ωφέλεια του γάλακτος, είναι αυτή της διατήρησης της υγείας των οστών.  Η υψηλή περιεκτικότητα ασβεστίου, φωσφόρου και μαγνησίου, τα οποία είναι απαραίτητα για την οστική πυκνότητα σε συνδυασμό με τις πρωτεΐνες που βρίσκονται στο αγελαδινό γάλα, καθιστά το γάλα εξαιρετικά  σημαντικό τρόφιμο όχι μόνο για τα οστά μας αλλά και για τα δόντια μας.  Ας μην ξεχνάμε ότι σχεδόν το 99% του ασβεστίου που βρίσκεται στο σώμα είναι αποθηκευμένο στα οστά και στα δόντια.  Έρευνες έχουν συνδέσει την επαρκή κατανάλωση γάλακτος με μειωμένο κίνδυνο οστεοπενίας,  οστεοπόρωσης και οστεοαρθρίτιδας.  Ακόμη το γάλα φαίνεται να μας προστατεύει από την τερηδόνα.  Επίσης τα θραύσματα καζεΐνης ενισχύουν την επαναμετάλλωση του σμάλτου των δοντιών.

Σακχαρώδης διαβήτης

Η ινσουλίνη (ορμόνη που ρυθμίζει το σάκχαρο του αίματος ) είναι ευαίσθητη τόσο στη σύνθεση όσο και στη συγκέντρωση των απαραίτητων αμινοξέων  του πλάσματος.  Επομένως, τόσο η πρόσληψη πρωτεΐνης ορού γάλακτος όσο και η πρόσληψη καζεΐνης (η κυριότερη πρωτεΐνη του γάλατος) διεγείρουν την αύξηση της ινσουλίνης.

Ακόμη, μελέτες δείχνουν ότι οι πρωτεΐνες του γάλατος μετά από ένα γεύμα μπορεί να αυξήσουν την πρόσληψη της γλυκόζης από τους ιστούς.  Επίσης φαίνεται  ότι καταστέλλουν τις διακυμάνσεις της γλυκόζης του αίματος που παρατηρούνται μετά το γεύμα, κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό για τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη ΙΙ.

Υπέρταση και καρδιαγγειακά νόσηματα

Στοιχεία που προκύπτουν μέσα από διάφορες επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων έχει ευεργετικές επιδράσεις  στην αρτηριακή πίεση.  Για το λόγο αυτό έχει ευεργετική επίδραση και στα καρδιαγγειακά νοσήματα. Οι πιθανοί μηχανισμοί δια μέσου των οποίων τα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορούν να συμβάλουν στη διαχείριση  της αρτηριακής πίεσης θα  πρέπει να μελετηθούν περαιτέρω.  Εντούτοις,  υπάρχουν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το ασβέστιο. η βιταμίνη D, το μαγνήσιο, το κάλιο, ο φώσφορος, οι πρωτεΐνες γάλακτος και τα βιοδραστικά πεπτίδια (θρεπτικά συστατικά που  βρίσκονται στο γάλα) εμπλέκονται στους μηχανισμούς ελέγχου της αρτηριακής πίεσης.

Διαχείριση σωματικού βάρους

Μέσα από έρευνες έχει φανεί ότι η κατανάλωση γάλακτος μπορεί να συμβάλει στη διαχείριση του σωματικού βάρους.   Αυτό μπορεί να οφείλεται στο αίσθημα κορεσμού που μπορεί να προκληθεί από την υψηλή συγκέντρωση πρωτεϊνών που βρίσκονται στο γάλα. Επίσης  το γάλα είναι ένα τρόφιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θερμίδες. Επομένως από τη μία μας χορταίνει και από την άλλη δεν μας  επιβαρύνει με πολλές θερμίδες.

Η αίσθηση κορεσμού που επέρχεται μετά την κατανάλωση γάλακτος οδηγεί σε μειωμένη κατανάλωση θερμίδων.  Κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά σημαντικό για ένα άτομο που επιθυμεί να χάσει ή να διατηρήσει το βάρος του.  Επιπλέον, επιδημιολογικά δεδομένα υποδεικνύουν ότι τα άτομα με υψηλή πρόσληψη ασβεστίου έχουν χαμηλότερο επιπολασμό υπέρβαρου, παχυσαρκίας και συνδρόμου αντίστασης στην ινσουλίνη.

Επομένως, το γάλα ως ένα τρόφιμο πλούσιο σε ασβέστιο μπορεί να συμβάλει στη διαχείριση του σωματικού βάρους.  Η μεγάλη πρόκληση για τις γαλακτοβιομηχανίες είναι να πείσουν αυτούς που παραδοσιακά αποφεύγουν το γάλα και τα  γαλακτοκομικά προϊόντα εξαιτίας της προκατάληψης που υπάρχει ότι  παχαίνουν,  για το αντίθετο.  Επί της ουσίας τόσο το γάλα όσο και τα υπόλοιπα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορεί να συμβάλουν στην καλύτερη διαχείριση του σωματικού τους βάρους.

Ανοσοποιητικό σύστημα

Περιβαλλοντικοί παράγοντες, άγχος, αλλά και ανεπαρκής πρόσληψης θρεπτικών συστατικών μέσα από τη διατροφή μπορούν να υπονομεύσουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα.  Υποστηρίζεται ότι πολλά τρόφιμα μπορεί να ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα μέσω των βιοδραστικών συστατικών που περιέχουν.  Το γάλα φαίνεται να είναι ένα τέτοιο τρόφιμο,  λόγω της περιεκτικότητας του σε ανοσοσφαιρίνες, λακτοφερίνη και λυσοζύμη γνωστές για την επίδραση που έχουν στο ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Διάθεση, μνήμη, ύπνος

Συγκριτικά με άλλες διαιτητικές πρωτεΐνες, το γάλα περιέχει την μεγαλύτερη ποσότητα τρυπτοφάνης (απαραίτητο αμινοξύ), η οποία εμπλέκεται στις λειτουργίες του εγκεφάλου.  Αυξάνοντας την πρόσληψη τρυπτοφάνης μπορείτε να επηρεάσετε  θετικά τη διάθεση και τον ύπνος μας.

Αποκατάσταση των μυών μετά την άσκηση

Αυτό φαίνεται να οφείλεται στις  πρωτεΐνες του ορού του γάλατος,  οι οποίες εκτός από  πολύ εύπεπτες, περιέχουν επίσης την υψηλότερη συγκέντρωση σημαντικών συστατικών (αμινοξέα διακλαδισμένης αλύσου), τα οποία απαιτούνται για την αποκατάσταση των μυών μετά την άσκηση.

Μικροβιακές μολύνσεις:

Σύμφωνα με μελέτες, διάφορες πρωτεΐνες που υπάρχουν στο γάλα,  έχουν αντιμικροβιακή δράση και μπορεί να  καταπολεμούν τοξίνες και ιούς.

Καρκίνος:

Μελέτες σε  ζώα έδειξαν ότι οι πρωτεΐνες του ορού του γάλακτος παρέχουν προστασία ενάντια στους καρκίνους του εντέρου και του μαστού.

[pdf-embedder url=»https://www.balancediet.gr/wp-content/uploads/2018/05/Bιβλιογραφία.pdf»]

 

Facebook Comments

Συντάκτης: Κρήνη Κωνσταντίνου

Είμαι η Κρήνη Κωνσταντίνου, ασκώ το επάγγελμα του διαιτολόγου εδώ και αρκετά χρόνια. Ενώ παράλληλα διδάσκω στα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ από το 2002. Είμαι αριστούχος των ΤΕΙ Αθήνας, στο τμήμα Αισθητικής και του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Διατροφής Διαιτολογίας με μεταπτυχιακές σπουδές στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα τροφίμων.

Πως μπορούμε να βοηθήσουμε;